Jsou pro nás důležité i výsledky, ne ovšem prioritou
Tomáš MutinskýŠéftrenér žákovských kategorií Michal Vychodil zhodnotil aktuální situaci.
Michal Vychodil přišel do Bohemians v létě roku 2009, kdy se stal šéftrenérem žákovských kategorií. Trénoval zde ovšem i dorostenecké týmy, naposledy mužstvo U19. V žácích se snaží nastolit určitý řád, jednotný směr, kudy by se měli mladí Klokani vydávat. Jak se vše daří, jaká má očekávání a jaká je nyní aktuální situace, si popovídáme právě s Michalem Vychodilem.Nastaly v průběhu roku 2013 určité změny v žákovských kategoriích?
Žákovská kategorie, která aktuálně zaštiťuje hráče ročníku narození 1999 - 2002, vstoupila do nového roku ve stejném trenérském obsazení. Je to dobrý signál od léta, kdy se vytvořily u těchto ročníků nové realizační týmy. Čím méně změn, tím určitě lépe! Všechny čtyři týmy fungují společně v jednom tréninkovém areálu, což je základní kámen pro vzájemnou provázanost ve všech směrech. Na zimní měsíce se kategorie přesunuly z areálu v Hrdlořezích na Kačerov, kde mají do dubna k dispozici umělou trávu se zázemím.
Jsou pro tyto kategorie primárně důležité výsledky. Čím se značí kvalita práce trenérů a hráčů v této kategorii?
Jestli jsou důležité výsledky? Hlásá se a moderně vystupuje tak, že samozřejmě nejsou, ale... Já si dovolím jen takové drobné naťuknutí. U žáků fungují v realizačních týmech lidé, které lze klidně označit jako sponzory nejen Bohemky, ale celého fotbalu. Jejich činnost a nasazení není na základě finančního ocenění, ale určitých menších, či větších ambicí, chuti a především zápalu, ke kterému nutně potřebujete mít radost z toho, co děláte. A teď si vezměte, že sice pracujete správně, přichází ale porážky, které nebývaly zvykem a v konfrontacích dostanete i těžké výsledkové direkty. Trápíte se jak to změnit, v týmu se vytrácí nadšení, rodiče nejsou v uvozovkách uvědomělí, atmosféra houstne a vám se vytrácí elán a hlavně chuť přicházet do takového prostředí. A to k tomu má ještě každý svůj osobní život, své starosti, své problémy a své pracovní vytížení! A pak někomu říkejte, že i výsledky nejsou také důležité! Jsou a budou, protože rodiče, fotbalové prostředí a společnost není a nikdy ani nebude připravena na to, že nejsou.
Snažíš se o nějakou společnou koncepci v těchto kategoriích?
Snaha určitě je! Ale měl jsem představy, že budeme v tomto nastaveném modelu po půl roce dál. No, nedá se nic dělat, je třeba vylepšovat, vychytávat a zdokonalovat! Tím nejhlavnějším ale je, že nám neexistují takzvané státy ve státě!
Přes zimní přípravu jezdí žáci často na halové turnaje, jaký přínos pro ně toto má?
To se asi neptáte toho pravého, protože já jsem znám svou slabostí pro halu a futsal. Nevím, proč by halové turnaje neměly být přínosem? Jen namátkou, hrajete v teple namísto plískanic, které jsou v našich klimatických podmínkách normální, výběrem turnajů můžete mít zajímavou a kvalitou srovnatelnou úroveň, v jakémkoliv počtu hrajete neustále v hrách malých forem, nahrazujete tím chybějící plácky a více se dere do popředí individuální činnost! To nestačí?
Jaké hráče bys pochválil za práci v roce 2013 a proč?
Já spíše zhodnotím mužstva. Ročník ‘99 musí projít a postupně i prochází doplněním. Již tak početně nevelký kádr zužují značné absence a především činnost některých hráčů je na tak špatné úrovni, že se buď chytí za nos, a nebo se s nimi rozloučíme! Přesto je zde zajímavé jádro týmu, ale nutně potřebuje další zdravější konkurenci pro následující růst. Ročník 2000 má za sebou podzim, u kterého nikdo z nás nečekal, že bude tak komplikovaný. Zjednodušeně řečeno je přechod na velké hřiště pro tento šikovný, ale fyzicky nevyspělý ročník velmi náročný. Já jsem ale plný optimismu, protože jsou zde všechny předpoklady to zvládnout do vyšší a lepší kvality. Sám jsem zvědav, jak můj ročník 2001 zvládne následující půl rok, kdy se budeme postupně přesouvat na 10+1. Udělali jsme i krok být blíže k těm nejlepším, jenže ty následující krůčky budou již podstatně těžší a těžší! A náš nejmladší žákovský tým je svým potenciálem velmi šikovný. Jsou i zde, tak jako všude, své problémy. Tým přešel na 7+1, změnil po několika letech trenéra, způsob fungování, či priority, které jsou v žácích přeci jen odlišné. Prostě takové normální fotbalové starosti.